1,5 meter-maatregel: Tips voor hernieuwde gastvrijheid op het terras

1,5 meter-maatregel: Tips voor hernieuwde gastvrijheid op het terras

Horecaondernemers wachten op groen licht van de overheid om de deuren of wellicht alleen het terras weer te mogen openen. Zodra dit het geval is, wordt daaraan een strikt pakket maatregelen met inachtneming van social- en physical distancing gekoppeld. Het vergt inzet en creativiteit om zo veilig mogelijk en in gepaste – veel kleinere aantallen – de horeca weer te laten betreden. Tips van Marnix Brouwers van Big Pillows.

De eigenaar van Big Pillows verwacht dat eerst de terrassen weer langzaam open zullen gaan. Wat kun je nu al doen ter voorbereiding? Welke maatregelen kun je op dit moment al treffen zodat gasten zich straks veilig voelen op je terras? Brouwers geeft tips en ideeën voor hernieuwde gastvrijheid op het terras.

1 Maak één duidelijke entree

Terrassen kun je normaal gesproken vanuit alle uithoeken zomaar oplopen en betreden. Centraliseer je terras, maak één overzichtelijk ingang. De kans bestaat dat een terras dat té vrij toegankelijk is, resulteert in een hoge toeloop van gasten. Gasten moeten in zo’n situatie weggestuurd worden en de kans bestaat dat andere gasten, met name de oudere, door een onveilig gevoel ook vertrekken. Gasten mogen verwachten dat de horecaondernemer de veiligheid tijdens hun verblijf op het terras of in de zaak garanderen. De toestroom van gasten houd je zelf in de hand door via één entree gasten te ontvangen en naar hun ‘aangewezen’ tafel te begeleiden.

2 Weet wat de relatie is van het gezelschap op je terras

‘Ontvang’ de gasten en informeer bij het welkom heten naar hun wensen. Komen ze voor een drankje? Of een lekkere lunch of willen ze komen eten, en met wie? Waaruit bestaat het gezelschap? Een gezin is geen punt, omdat ze al onder één dak leven. Bestaat het gezelschap uit een groepje van 4-6-8 personen, wat is de relatie van zo’n gezelschap tot elkaar? Als horecaondernemer ben je na de drempel direct volledig verantwoordelijk. Bezorg de gasten daarom een 100 procent gevoel van veiligheid.

3 Ga voor een duidelijk terrasbeleid

Hanteer of activeer een duidelijk terrasbeleid. Zorg nu juist voor een zichtbaar en tot in de puntjes georganiseerde zaak. Monitor zelf (voor het personeel en de gasten) hoe druk het mag worden en geef ze voldoende afstand tot elkaar. Zet je terras ook ruimer op. Vraag binnen uw gemeente naar de mogelijkheid voor verruiming van het aantal terrasmeters. De gemeente dient immers hetzelfde belang: de veiligheid waarborgen van mensen in één verzorgingsgebied.
Plaats op de tafels een lijstje met vijf punten hoe je de veiligheid bewaakt. Daarmee bied je duidelijkheid naar de gast.

4 Deel een terras in: ouderwets placeren wordt weer een trend

Deel een terras zo in dat gasten die ‘even wat komen drinken’ lekker in de zon kunnen zitten en de lunch- en dinergasten zo dicht mogelijk bij de uitgifte – vaak dicht bij de keuken –  plaatsnemen. Ouderwets de gasten een tafel aanwijzen wordt in deze tijd weer een trend.

5 Pas social- en physical distancing toe

  • Geef je gasten het gevoel van maximale bescherming en veiligheid zonder dat het onvriendelijk oogt. Waarborg de anderhalvemeter-horeca. Bedenk manieren om plekken van elkaar te scheiden, zoals smalle plantenbakken en wandjes met raamfolie in kruisopstelling. Dat biedt vrij uitzicht én gasten kunnen veilig plaatsnemen. Dit kost in de uitvoering echt geen duizenden euro’s en het mag het karakter van tijdelijkheid best uitstralen. De gast zal dit begrijpen en waarderen.
  • Bedenk een mooi vormgegeven scherm met heldere lexaanglas-(=kunststofplaat) geklemd in een houten bak. Zo maak je een doorzichtig en spatvrij scherm tussen twee zitplaatsen in. In dit houten plateau (denkbaar in een formaat 50x70x10 cm) plaats je de gangbare tafelattributen als peper en zout aangevuld met een minspray 70% handalcohol of je legt je er verfrissende verpakte handdoekjes daarmee binnen handbereik.
  • Lange banken op het terras? Ook met lange banken kun je de 1,5 meter afstand garanderen. Haal enkele tafels uit een rij of maak handige bankdividers.

6 Stimuleer dat gasten reserveren

In druk bezochte restaurants is het al een ingeburgerd principe ‘reserveer op tijd’. Hoe drukker het ergens kan worden hoe eerder men gaat reserveren. De terrassen hebben een vrij toegankelijke en vrije manier van plaatsnemen. Van oudsher willen gasten lekker lang kunnen blijven zitten. Maar dat gaat straks veranderen. Op een terras waar je voorheen 150 zitplaatsen kon realiseren, blijken er in de 1,5 meter-samenleving nog maar 75 te mogen plaatsnemen. Reserveren en placeren is dan een effectieve oplossing en je neemt de regie geheel in eigen hand.

  •  Activeer een reserveringsbeleid, ook op het terras.
    Zo bepaal je zelf de ruimte, de plaatsing en de planning. Dan weten de gasten dat ze voor de duur van hun verblijf verzekerd zijn van een mooie plaats. Vraag gasten waarvoor ze komen. Deel uw terras in op basis van de geschatte verblijfsduur.
  • Maak daarbij gebruik van Mobiel Alert.
    Even geen plaats, geen nood. Zodra bekend is op welk tijdstip een tafel beschikbaar komt, stuur je de gasten een ‘free table alert’ via Whatsapp of sms. Laat ze wel reageren of ze gebruik willen maken van die tafel. Geef aan dat bij geen antwoord de tafel na 5-10 minuten wordt vrijgegeven voor andere gasten.

7 Maak hygiëne voor ieders gebruik heel duidelijk zichtbaar

Hygiëne is essentieel en voorkomt besmettingsgevaar. Plaats bij de entree van het terras ontsmettingssets. Denk daarbij ook aan een goede handcrèmepomp (liefst contactloos). Handen drogen heel snel uit van te veel water en zeep en het desinfecteren met  handalcohol . Bied de gasten na de maaltijd weer de oude bekende verpakte handendoekjes op alcoholbasis aan.

8 Hygiëne menukaarten en bestellen via app’s

Menukaarten worden continu vastgepakt. Denk aan geplastificeerde menukaarten die geschikt zijn om ze door een spoelmachine of 100 graden hete stoomblower te kunnen halen. Wellicht kun je de menukaart appen of een mogelijkheid creëren waar gasten deze digitaal kunnen raadplegen en zo mogelijk ook digitaal kunnen bestellen. Bestelapps zijn tegenwoordig snel op te zetten en redelijk eenvoudig in te richten.

9 Neem ruim de tijd om tafels schoon te maken

Neem ruim de tijd om de afgeruimde tafel weer super schoon te maken voor de volgende gast. Je gasten persoonlijk ontvangen en een tafel aanwijzen vanuit één centrale ontmoetingspunt is ook daarom belangrijk. Gasten via een duidelijke routing hiernaartoe leiden, ze opwachten en aanspreken wordt in no time voor alle gasten heel herkenbaar.

10 Cruciaal: veiligheid

Maak van ‘schijnveiligheid’ nu juist herkenbare of zichtbare veiligheidsmaatregelen. Het gaat erom dat gasten zich veilig voelen gedurende het verblijf op het terras of in de zaak.
Alleen de horecazaken die overtuigend genomen maatregelen laten zien, aangevuld met enkele goede eigen maatregelen, zullen weer kunnen rekenen op voldoende klandizie.