16 mei Horeca door een scherm van plexiglas
Vorige week werd bekendgemaakt dat de restaurants en terrassen op 1 juni weer open mogen. Uiteraard onder voorbehoud en met de anderhalve meter afstand. ’Het nieuwe normaal’, wordt dat genoemd. Maar wat betekent deze nieuwe werkelijkheid voor de horeca?
Horecaondernemers hebben al bewezen wendbaar en innovatief te zijn. Honderden restaurants lanceerden de afgelopen weken een afhaal- en bezorgservice. Nu staan ze voor de volgende uitdaging: vormgeven aan de ‘anderhalve meter economie’ als hun restaurant op 1 juni open mag.
Gelukkig zijn er dan ontwerpers. Ik heb inmiddels van alles langs zien komen: restaurants waarin elk tafeltje zich in een eigen bubble bevindt, markten met verplichte circuits in de vorm van efficiënte flowcharts en treininterieurs die met behulp van het wondermiddel plexiglas volledig verhokt zijn. En vergeet de mondkapjes niet: die worden dit najaar hét nieuwe modebeeld. Maar hoe bied je gasten dezelfde service en gezelligheid waar de horeca om en op draait?
Ook ik kreeg deze vraag afgelopen weken veel van mijn klanten binnen de horeca. Ik zie dat veel collega-ontwerpers en interieurbouwers handig inspringen op dit vraagstuk. Veelal met dezelfde oplossingen in de vorm van plexiglas schermen. Daar ben ik echter niet zo’n grote fan van. Ik hoop niet dat ‘de anderhalve meter economie’ omslaat in ‘de plexiglas economie’. Want naast het feit dat het enorme afbreuk doet aan het met zorg ingerichte interieur en natuurlijk aan de gezelligheid, beperkt het de verspreiding van het virus in de meeste varianten maar minimaal.
Het gros van de ‘plexiglas-oplossingen’ die ik voorbij zie komen, is namelijk niet groter dan 50 bij 50 centimeter. Ik ben natuurlijk geen viroloog, maar ik kan me niet voorstellen dat zo’n klein schermpje de verspreiding voorkomt.
Maar mijn grootste weerstand richting de plexiglas schermen zit hem in de milieuonvriendelijkheid. Want wat gebeurt er over een paar maanden met al dat kunststof?
Helaas is het voor veel zaken niet mogelijk en rendabel om de tafels anderhalve meter uit elkaar te zetten. En dan biedt plexiglas wellicht de enige oplossing.
Afstand houden en schermen plaatsen is niet het enige dat de verspreiding van het virus tegengaat. Ook het zoveel mogelijk beperken van de contactmomenten is erg belangrijk. Dit begint bij de entree.
Maak daarom één duidelijke entree, ook op je terras, en creëer een brede en duidelijke ‘aorta’ door je zaak. Deze aorta loopt vanuit de ingang richting het toilet. De toestroom van gasten houd je zelf in de hand door via één entree gasten te ontvangen en naar hun ‘aangewezen’ tafel te begeleiden. Ouderwets placeren wordt zo weer een trend.
Van de gast wordt verwacht dat hij zich vanaf zijn tafel via een zo kort mogelijke weg naar de aorta (of hoofdweg) begeeft en vanuit daar de route richting uitgang of toilet voortzet. Zo voorkom je dat gasten kris-kras langs andere tafels af lopen.
Die hoofdweg kun je aangeven door middel van tape-banen op de vloer. Je kan deze tape prima voorzien van en stukje eigen identiteit door hem in de huisstijlkleur(en) van de zaak te laten printen of er wellicht je logo in te verwerken.
Ook zullen we zien dat we als gasten meer zelf moeten doen. Do it yourself. Bijvoorbeeld zelf je wijn inschenken. In sommige zaken zul je wellicht zelf je eten bij de keukenuitgifte moeten halen. Of je drankje aan de bar. Middels een buzzer-systeem of een app op je smartphone. Ondernemers die willen en kunnen innoveren, zullen de contactmomenten met deurklinken en bijvoorbeeld zeepdispensers terugdringen middels bewegingssensors.
Naast afstand houden en contactmomenten verminderen is hygiëne een derde belangrijke pijler. Er dienen voldoende mogelijkheden te zijn om je handen te ontsmetten. Uiteraard bij de entree, maar ook vóór de toiletzone. Dus nog voordat je de deurklinken van de toiletten beetpakt. Deze desinfectie-pompjes kunnen mooi verwerkt worden in zuiltjes, passend bij het interieur van de zaak. Ook hiervan heb ik al genoeg goede voorbeelden voorbij zien komen afgelopen weken.
Tot slot, samen met horeca eigenaren, personeel én gasten zullen we deze nieuwe werkelijkheid vorm moeten geven. Een werkelijkheid die minder sociaal en gezellig is. Maar ook een werkelijkheid waardoor restaurants uit deze crisis kunnen komen. En waardoor we als gasten weer buiten de deur kunnen genieten van goed eten.
Leuker en gezelliger gaat het er door de coronamaatregelen niet op worden. Want horeca is natuurlijk het tegenovergestelde van social distancing. Een avondje uit blijkt niet voor niets zo te heten en een biertje smaakt anders op een terrasje dan op je balkon